Identiteit. Wat is dat nou eigenlijk? Identiteit is wie je bent, klinkt simpel. Maar is dat eigenlijk wel zo? Wie beslist eigenlijk wie je bent? Jij of je omgeving? Beide? En wat als je niet happy bent met wie je bent? Of wat als je wel happy bent met wie je bent, maar je het idee hebt dat je omgeving het verkeerd ziet? Wat dan?

Er zijn boeken vol geschreven over identiteit (sommige zijn nog de moeite waard ook) maar het onderwerp heeft nogal de neiging om filosofisch te worden. Een beetje zweverig. Ik houd het graag lekker praktisch.😃
Wat houdt visual brand identity precies in?
Steeds vaker hoor je en zie je dat bedrijven en mensen zich bezighouden met hoe zij zich online willen identificeren en positioneren. Steeds vaker wordt ook de vraag gesteld “Maar wat is nou precies onze identiteit?”. Zonder een duidelijk antwoord op deze vraag zal het lastig zijn om een fanbase en vertrouwen op te bouwen rondom je brand.
Visual identity bestaat uit wat jouw merk zegt, wat jouw waarden zijn, hoe je jouw product of dienst communiceert en wat je wilt dat mensen voelen wanneer ze ermee omgaan. In wezen is jouw merkidentiteit de persoonlijkheid van jouw bedrijf en een belofte aan jouw klanten.
Waarom is jouw visual identity belangrijk voor jouw brand?
Mensen hebben een mening over jouw bedrijf of product al lang voordat ze jouw kantoor of winkel binnenkomen, zelfs al voordat ze er online onderzoek naar gaan doen.
De meeste indruk wordt verkregen door alleen al naar de campagne te kijken, eigenlijk gewoon door er een blik op te werpen. 👀 Dat maakt jouw visuele identiteit tot een belangrijk onderdeel van jouw algehele branding.
Met een indrukwekkende visuele identiteit sta je meteen met je voet tussen de deur. Het moet gericht zijn op het creëren van een emotionele aantrekkingskracht, niet alleen op het overbrengen van informatie over jouw bedrijf.
Maar de vraag is hoe vind je jouw merkidentiteit?
Er zijn een paar stappen waarmee je jouw merkdoelen en missie kunt identificeren, zodat je jouw visuele identiteit kunt koppelen aan jouw grotere merkwaarden.
Allereerst moet je jouw doelgroep definiëren. Ten tweede moet je jouw missie definiëren (“waarom bestaan wij?”). Ten derde, identificeer jouw merkpersoonlijkheid. Ten vierde, ontwikkel emotionele aantrekkingskracht. Ten vijfde, bouw jouw visuele merk. En last but not least, houd jouw merk consistent.
Een voorbeeld van een sterk visual brand identity is toch echt Coca-Cola!
Als je de naam Coca-Cola hoort, beeld je je waarschijnlijk het bekende logo in.

De merkidentiteit van Coca-Cola begint met een rood logo in scripttekst. De rode kleur wekt vertrouwen in de persoon die een cola drinkt, terwijl het lettertype draait om plezier. Koffie is bijvoorbeeld een drankje dat je
's ochtends inneemt voordat je naar je werk toe gaat. Coca-Cola is een drankje waarvan je geniet als je 's middags klaar bent. Dit is het 'gezicht' van het merk.
Coca-Cola drukt zijn logo op een uniek gevormde fles (het klopt, geen andere dranken hebben flessen die er precies op lijken). Dit vertelt klanten dat ze geen imitatie krijgen - dit is echt. Het merk ontwikkelt geloofwaardigheid en vertrouwen op deze manier.
Dit is wat Coca-Cola een brand maakt en niet alleen maar een logo van het bedrijf.
Ja, hier kan ik nog zeker een boek over schrijven, maar dat ga ik niet doen hoor.😉
Wel vertel ik je graag uitgebreid meer over de bovenstaande kwaliteiten in mijn volgende blog.
Green Gorillas | Marisha Stepanian
Comments