top of page
  • Foto van schrijverLeslie Groen

Leuk hoor, zichtbaar zijn, maar waar moet ik het over hebben?

Bijgewerkt op: 22 mei 2020


Je wordt er mee om je oren geslagen: zichtbaar zijn! Iedereen zegt het. Het is dé heilige graal voor meer sales en bekendheid, maar hoe doe ik dat? Wat moet ik posten? En hoe maak ik ‘goede’ content? Allemaal vragen waar ieder van ons mee worstelt. Om deze redenen wilde ik graag een blog schrijven waarin ik je laat zien dat het niet zo ingewikkeld is en dat er eigenlijk een simpele structuur voor is die jij kan handhaven. Wil je dus zichtbaar zijn, je medewerkers als Nano-influencers in zetten en het jezelf/hen niet te moeilijk maken? Lees dan vooral verder.


Let’s talk about VISIBILITY, let’s talk about  …


Zichtbaar zijn betekent dat je wekelijks content (ofwel Social Media posts) deelt op het kanaal waar jij jouw doelgroep (beter: netwerk?) kunt bereiken. Het betekent ook dat je meer van jezelf deelt dan je gewend bent met het doel voor ogen: de relatie/verbinding met je doelgroep (netwerk?) op te bouwen. Zoals ik al in mijn andere blogs vertel is een verbinding creëren ontzettend belangrijk in het verhogen van je sales (het opbouwen van een goede relatie?). Een deal begint ten slotte bij het maken van verbinding.


Tell, don’t sell


Ik val maar direct met de deur in huis want puur verkopen in je posts gaat niet werken. Misschien in het begin maar op de langer termijn word je ervaren zoals de verkoper aan de telefoon: stront irritant. Een verhaal vertellen daarentegen werkt op de langere termijn wel. Ofwel, Social Telling. Je geeft je doelgroep aanknopingspunten, waar de één wel op aanhaakt en de ander niet. Op die manier verbind je met de juiste mensen. Neem een persoonlijk verhaal. Deze werkt als grondverf: het zorgt ervoor dat jouw zakelijke boodschap (de lak) beter hecht én langer blijft zitten. 

Note: niet iedereen kan en hoeft jouw verhaal leuk/interessant te vinden. Sterker nog, het is bewezen dat 1/3 van de mensen je standaard leuk vindt, 1/3 je niet leuk vindt en de laatste groep heeft geen mening. Dus, focus je hier niet op maar wel op je doel.


Stay focused


Stel een doel of neem een focuspunt . Bijvoorbeeld de komende vier weken. Het is belangrijk om jezelf richtlijnen te geven zodat je weet waar je het over wil gaan hebben. Dit voelt voor de meeste van ons aan als het stukje houvast waar iedereen blij van wordt. Let wel op: vergeet niet het persoonlijke uit het oog te verliezen. Als je doel meer sales van dienst X is, dan is het extra belangrijk om bijvoorbeeld te laten zien dat het team achter dienst X een topteam is. Of dat je een mooie ontmoeting hebt gehad met iemand die bijdraagt aan de ontwikkeling van dienst X. Reminder: de personal touch is je grondverf!

Maak het jezelf niet te moeilijk!


Content/verhalen, ze zijn echt overal om je heen. De kunst zit hem erin dat het je het voor jezelf niet te moeilijk maakt want dat zorgt ervoor dat je niet meer ziet dat het letterlijk voor het oprapen ligt. Om te beginnen kan je het volgende als houvast gebruiken:


  • Bekijk je agenda: welke events (formeel én informeel) zijn geweest of komen eraan waar ik iets over wil (en mag) delen?

  • Zijn er producten/diensten waar ik trots op ben of een deelname in heb gehad?

  • Heb ik successen behaald die ik graag wil delen? Denk hierbij ook aan teamwork successen, klant successen of persoonlijke successen.

  • Bekijk de bedrijfswebsite. En bedenk bij jezelf bij ieder thema/pagina: wat zou ik hierover willen delen met mijn netwerk?

  • Bedenk voor jezelf: waar ben ik écht gepassioneerd over, draagt bij aan mijn werk en wil ik graag mijn netwerk in meenemen?

Voorbeeld: Voor mij is dat onder andere Nano-influencing. Dit is iets waar wij met het Social Ambassadors programma voor zorgen en ik zie in de resultaten terug dat het bijdraagt aan meerdere doelen, waaronder de sales én werkgeluk. Beide thema’s vind ik erg belangrijk. Dat is de reden dat ik mij graag positioneer binnen mijn netwerk als the woman to go voor Nano-influencing met betrekking tot medewerkers.

  • Zijn er klanten die social media posts maken met verwijzing naar je bedrijf? Deel deze met jouw persoonlijke tekst erbij. Je zet je klant in het zonnetje en dat vindt iedereen leuk! WIN – WIN

  • Welke ontmoetingen heb je gehad en wil je graag delen? (altijd handig in verband de netwerkfactor)


Begin met 2 posts per week


Mocht je nog niet vaak iets delen, begin dan met 2 posts per week voor de komende 4 weken. Hierdoor kun je voor jezelf ervaren hoe het is om zichtbaar te zijn. Ik hou ervan om pragmatisch aan de slag te gaan dus adviseer ik altijd aan de deelnemers van het Social Ambassadors Programma om iedere maandag ochtend om bijvoorbeeld 9 uur een kwartiertje tijd in te plannen waarin je voor jezelf na gaat ‘wat staat er op de agenda deze week en is leuk om te delen?’ om vervolgens op vrijdag een kwartiertje te gebruiken om de content daadwerkelijk te maken. Zo kan je deze de week daarna gebruiken om te delen. Dit is een voorbeeld van hoe je het zou kunnen aanpakken. Ook hierin geldt: onderzoek wat voor jou werkt en keep it simple.


‘Goede’ content maken


Je weet nu waar je het over wilt hebben. Ook heb je een strategie/plan voor jezelf bedacht om structureel te posten. Nu blijft alleen nog de vraag liggen: hoe maak ik goede content? Hierin heb ik het volgende advies:

  1. Hou het simpel

  2. Start met een persoonlijk verhaal

  3. Maak een bruggetje met de zakelijke boodschap

  4. Eindig met een call to action.

Voorbeeld: Groepsfoto team R&D. Met de daarbij horende tekst: Where the focus is, energy flows. Dat kan je wel zeggen! Afgelopen weken heb ik samen met deze toppers hard gewerkt aan het ontwikkelen van ons nieuwe dienst waar wij volgende week meer over mogen gaan delen. Ik kijk er zo naar uit om bedrijven die meer gebruik willen maken van Virtual reality voor de interne kennisdeling te mogen gaan helpen. Stay Tuned én meld je aan voor onze update gedurende dit proces om als eerste op de hoogte gehouden te worden! #innovatie #NEW #kennisdeling #virtualreality


In de volgende blog ga ik dieper in op de structuur van een post. Daarnaast bieden wij als Green Gorillas verschillende workshops aan om jou en/of je bedrijf verder te helpen in het schrijven van goede social media posts en zichtbaarheid. Denk aan het Social Ambassadors programma waar wij jouw collega’s begeleiden om ambassadeurs en misschien zelfs nano-influencers te worden.

Maar ook onze VIP Social media service is interessant als je te weinig tijd hebt om hierin te investeren. Dan nemen wij het uit handen voor je. Daarnaast bieden we ook losse trainingen en workshops aan. Bekijk onze diensten voor meer informatie.


Succes met het schrijven en voor vragen kan je altijd terecht bij leslie.groen@greengorillas.nl

Green Gorillas | Leslie Groen

bottom of page