Hoe je LinkedIn ook inzet, je LinkedInprofiel is je online visitekaartje. Of je net gestart bent met zichtbaar zijn, het hebt aangemaakt voor alleen een cv-database of enorme verbinder bent. In alle opzichten is het belangrijk goed te kijken naar de indruk die jij achterlaat via je LinkedInprofiel.
Wist je dat mensen jou vaak googelen voordat ze je real life ontmoeten? Hierbij is jouw LinkedInprofiel een van de eerste dingen die direct naar voren komt.
Kortom, het is de eerste indruk die mensen krijgen en dus belangrijk om deze er zo uit te laten zien dat het past bij hoe jij wil overkomen en wat jij wil uitstralen.
In gesprekken met onze klanten horen we vaak dat mensen het lastig vinden hun profiel zo vorm te geven dat het de juiste boodschap uitstraalt en daarom heb ik de vier stappen voor je beschreven die je kunt doorlopen om ervoor te zorgen dat je profiel wat persoonlijker wordt.
“People don’t buy goods and services. They buy relations, stories and magic.” – Seth Godin
Stap 1. Denk na over hoe jij zichtbaar wil zijn
Zichtbaarheid is naast je visual identity ook het verhaal, de boodschap die je wil uitdragen. Hierbij is het belangrijk na te denken over de volgende vraagstukken:
Welk gevoel wil ik overbrengen?Welke woorden passen hierbij?Welke boodschap wil ik dat iemand ziet die mijn profiel voor het eerst bekijkt?Waarvoor kan jij bij mij terecht?
Voorbeeld: Anita wil professioneel en toegankelijk overkomen. Haar expertise is Social Telling. Woorden die bij haar passen zijn: creatief, ruimdenkend en daadkrachtig. Daarbij wil zij dat iemand haar LinkedInprofiel verlaat met de gedachte: ‘Hé, die Anita heeft veel energie! Ik ben nieuwsgierig naar haar kennis over Social Telling. Ik ga haar volgen!’
Stap 2. Pas je headline, banner en profielfoto aan
Zoals je op onderstaande afbeeldingen kunt zien is het bovenste gedeelte van je LinkedInprofiel het belangrijkste als het gaat om de eerste indruk. Denk dus goed na over wat je hier wil uitstralen.
Je banner: Dit is de afbeelding achter je profielfoto. Zorg ervoor dat deze past banner bij wat je wil uitstralen of dat het laat zien wat jou typeert.Je profielfoto: Sta je erop zoals je bent? En straalt je foto uit wat je wilt dat hij uitstraalt? Note: er bestaan veel regels over de perfecte LinkedIn foto maar eigenlijk is er maar 1 het allerbeste. Dat is: past de foto bij jou en wat je wilt uitstralen.Je headline: Dit is de zin onder je naam. Hierin gelden twee vormen:
Ben je werkzoekende, vermeld hier dan vooral de functie waar je naar opzoek bent en belangrijke steekwoorden. Dit is handig voor recruiters.
Ben je niet werkzoekende, gebruik dan de headline om je message helder over te brengen en mensen nieuwsgierig te maken naar jou. Laten we heel eerlijk zijn: Directeur bij bedrijf X zegt natuurlijk niets over waar je voor staat en wat men bij je kan halen.
Voorbeeld: Anita is Communicatiemanager bij bedrijf X. Anita is niet werkzoekende en vindt het interessanter om mensen te triggeren naar haar profiel te komen om uiteindelijk hen te motiveren bij haar Social Telling consults/adviestraject af te nemen. Daarom heeft ze voor een headline gekozen die duidelijk weergeeft waar haar expertise ligt: “Haal meer uit je Sales met Social Telling.”
Stap 3: Jouw ‘about’, mag over jou gaan
Van oudsher zijn we gewend om in de ‘about’ een opsomming te zetten van steekwoorden die jouw expertise benadrukken. Sterker nog, toen LinkedIn startte vulde het platform dit gedeelte automatisch voor je in en vele van de LinkedIn gebruikers hebben het hierbij gelaten. Opzich niets mis mee maar je laat hiermee wel potentieel liggen.
Onthoud: de eerste drie regels zijn zichtbaar, dus maak deze aantrekkelijk om ‘Lees meer’ te klikken. Tip: Maak een bruggetje met je headline.
Ons advies is om je about te vullen met een kort en krachtig verhaal. Onderdelen:
Maak een brug naar je headline
Vertel iets over wie jij bent, zodat mensen een ‘band’ met je (kunnen) krijgen.
Vertel waar je passie ligt in je werk.
Vertel iets over waar je vandaan komt (je achtergrond).
Vertel waar je naar toe wilt. Bijvoorbeeld je doel/missie. Hierdoor kunnen mensen zich aansluiten bij je die jou verder kunnen helpen.
Vertel iets over het bedrijf waar je voor werkt en waarvoor men bij jou terecht kan.
Sluit af met een call to action. Uiteindelijk wil je dat mensen in beweging komen.
Voorbeeld: Anita heeft het volgende in haar about staan.
Social Telling is een vernieuwde uitleg van Social Selling. “Tell don’t sell” is de gouden regel als het gaat om meer sales. Drie jaar geleden tijdens mijn baan als Sales Lead kwam ik in aanraking met deze nog vrij nieuwe term. Ik was direct verkocht. Bewust zijn van het feit dat mensen geen relaties op bouwen met bedrijven of producten maar met mensen. Het gaat namelijk om verbinden. Hier speel je op in met Social Telling. Vanaf dat moment heb ik het mijn persoonlijke missie gemaakt om geheel ondernemend Nederland hierin op te leiden zodat iedereen Social Telling in het DNA-gebed krijgt.
Wie ben ik? Ik ben dus Anita. Vijftien jaar actief werkend in de sales en communicatiebranche. Trotse moeder van drie kinderen en een ambitieuze vrouw. Ik hou van werken, altijd al gedaan. Het is dan ook fijn dat ik mijn leven heb kunnen inrichten naar een manier van leven die voor mij en het gezin werkt. Verder ben ik een fanatieke wielrenster en golfer. Dus mocht je dit ook leuk vinden, let me know. Wellicht kunnen we keer samen een balletje slaan of rondje fietsen.
Sinds twee jaar werk ik voor Bedrijf X. Bedrijf X heeft het haar missie gemaakt om .. en daarin is het mijn taak om werkend Nederland verder te helpen in Social Telling. Dit doe ik op de volgende manieren:
......
Nieuwsgierig naar wat Social Telling voor jou en jouw bedrijf kan betekenen? Meld je aan voor onze maandelijkse webinar (link below). Of kom naar het event Social Sales op 28 januari waar ik een TedTalk ga houden over dit onderwerp.
M: +316 … E: anita.wever@bedrijfx.nl
Stap 4: Wees niet te bescheiden bij ‘Experience’
De eerste drie stappen zijn gericht op hoe jij wilt overkomen en welke messages jij de mensen wilt meegeven. Voor sommigen voelt dit nog onwennig aan, dat is niet erg. Juist voor deze personen is stap 4 een eitje!
Bij experience is het de bedoeling dat je je werkervaring opschrijft en hierin mag je je expertise laten zien. De volgende tips kunnen je helpen om nog meer de nadruk te leggen op de kwaliteiten die jij bezit én resultaten die jij geboekt hebt.
Schrijf bij de functie niet alleen de functie op maar in één krachtige zin ook wat jouw toegevoegde waarde is. Dit is belangrijk omdat bij Google je naam tevoorschijn komt en je laatste titel. Het is dus aantrekkelijk om mensen nieuwsgierig te maken als direct vermeld wordt waarvoor men bij je terecht kan. Voorbeeld Anita: Communicatie manager met expertise in Social Telling bij Bedrijf X Wees niet verlegen in het noemen van de namen van de klanten. Check altijd wel of dit contractueel mag. Het is een oude gewoonte dat mensen het fijn vinden te lezen dat jij deze dienst of product al bij andere (grote) bedrijven hebt mogen uitvoeren. Dit geeft vertrouwen in jouw kwaliteit. Wees kort en krachtig in wat je aanbiedt en vooral wat je voor de klant kan betekenen. “Act like the owner, but think like the customer” Benoem welke projecten jij succesvol hebt opgeleverd en het resultaat daarvan. Dit voelt wellicht onwennig maar er is niets mis mee om trots te zijn op wat je bereikt hebt en dit te laten zien. Ten slotte, is het mogelijk om links toe te voegen aan je werkervaring. Laat hier bijvoorbeeld een event video zien waar jij aan bij hebt gedragen of link naar de website die jij gebouwd hebt. Wees trots en deel het met ons.
We want more, we want more …
Ben je al volop aan de slag gegaan met je profiel te herschrijven? SUPER! Mocht je hier nou hulp bij nodig hebben of wil je dit met je gehele team doen zodat het ook past bij de Business branding van het bedrijf waarvoor je werkt? Wij helpen je graag! Wij verzorgen workshops om jou en je collega’s hierbij te helpen. Stuur een berichtje naar leslie.groen@greengorillas.nl
Voor nu heel veel plezier met het herschrijven en wie weet tot gauw!
Comments