• Leslie Groen

Waarom je medewerkers jouw beste influencers zijn

Bijgewerkt: sep 3

Anno 2020 kun je als bedrijf niet om online zichtbaarheid heen en daarmee niet om influencer marketing. Disclaimer: een succesvol bedrijf heeft zeker baat bij online performance maar is er niet volledig van afhankelijk.


Hoe zorg je ervoor dat je influencer marketing goed benut en tegelijkertijd het niet duizenden euro’s kost? Het antwoord is: jouw medewerkers. 1/3 van je medewerkers is, nu nog onbewust, een nano- influencer. Of zoals wij het noemen: jouw ambassadeurs. Zij zijn de mensen die jouw bedrijf online verder kunnen helpen. In deze blog neem ik je mee in wat influencer marketing is, de voordelen van het inzetten van je medewerkers als ambassadeurs en hoe jij van jouw medewerkers ambassadeurs kunt maken.


Influencer marketing, wat is het?

Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij er een persoon of groep wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep.


Binnen deze influencer marketing wordt gesproken over verschillende soorten influencers:

· Marco-influencer: meer dan 500.000 volgers

· Micro-influencer: tussen de 5.000 en 30.000 volgers

· Nano-influencer: tussen de 500 – 5.000 volgers

Binnen de markt zie je een verschuiving ontstaan van eerst veelvuldig inzetten van macro-influencers naar nu steeds meer doelgericht micro- en nano-influencers. Maar waarom? Dit heeft te maken met het feit dat een groot bereik niet per se betekent dat je engagement, ofwel betrokkenheid van je netwerk, goed is.


Toelichting: Een hoge engagement kan gezien worden als de heilige graal binnen online marketing. In tegenstelling tot het aantal volgers zegt je engagement iets over de betrokkenheid. Hoe goed is de band tussen de influencer en zijn/haar volgers? Hoe snel zijn zij geneigd om te vertrouwen op het woord van de influencer? En, hoe groter de groep volgers, hoe lager het percentage dat écht onder jouw doelgroep valt.


Ook kunnen er waardes gekoppeld worden aan posts van verschillende influencers:











1 Bron frankwatching: https://bit.ly/2DFkF6X

Waarom je JA wil zeggen tegen het introduceren van nano-influencing (oftewel ambassadeurs) binnen je bedrijf


In ons werk merk ik dat standaard bij ieder bedrijf 1/3 van de medewerkers eigenlijk al ambassadeur is. Dit zijn de ‘gewone’ medewerkers die het leuk vinden om hun netwerk mee te nemen in hun expertise, datgeen wat hen bezighoudt maar ook wat er gebeurt in het bedrijf. Vaak zijn de medewerkers en het bedrijf zich niet bewust van het potentieel dat hier ligt.


Voordeel 1: Social telling (sales genereren door middel van social media) gaat over waarde delen. Social media is de katalysator van verandering.


“90% van de top sales executives en 71% van alle sales professionals maakt gebruik van social media in hun verkoopstrategie.”

De basisregels betekenden onder andere altijd hetzelfde: Mensen houden er niet van om gepusht te worden tot een aankoop, ze horen graag verhalen.


“Tell don’t sell”.

Het is duidelijk dat social telling een belangrijke tool is om in te zetten in je marketing en sales strategieën én dat je hiervoor je ambassadeurs kunt inzetten om social telling goed tot zijn recht te laten komen.


Voordeel 2: Jouw medewerkers stralen authenticiteit uit. De medewerker staat dichter bij hun eigen netwerk (en dus jouw potentiële klant/kandidaat) dan de ‘grotere’ micro-influencer. Het zou een vriend of vriendin van je kunnen zijn. Hun posts voelen echt en natuurlijk aan. Daardoor stralen ze authenticiteit uit.


Voordeel 3: De engagement rate van nano-influencing is vele malen hoger dan macro-influencing én the old way of business pages. Wij richten we ons doelgericht op het creëren van massa- en organisch bereik. Organisch bereik creëren we met de medewerkers. Met hierbij de focus op engagement waardoor je weet dat de relatie met de doelgroep sterker en sterker wordt. Tegelijkertijd richten we ons op massabereik creëren. Over het creëren van Massabereik volgt een nieuwe blog.

Voordeel 4: Jouw medewerkers kennen de ins en outs van je bedrijf. Medewerkers weten heel goed wat er speelt, waar kansen liggen en hoe zij het bedrijf kunnen helpen beter zichtbaar te zijn.


Voordeel 5: Bijkomend effect: het speelt in op de werkgeluksfactor en kennisdelingsfactor van je bedrijf.


Dit is wellicht een van de mooiste neveneffecten die influencer marketing oftewel ambassadeurschap met zich mee brengt: het zet je medewerkers AAN. In het werken met ambassadeurs zie ik dat medewerkers bewuster gaan nadenken over hun werk, profilering en dat ze hierdoor de energie (her)voelen om ervoor te gaan. Helemaal als ze goed ondersteund worden en geholpen worden, gaan ze er steeds meer energie van krijgen. Het hokje medewerkers geluk kun je dus mooi afvinken hiermee.


Dit wil ik ook!

Wil jij hier ook mee gaan beginnen? Meld je hieronder alvast aan voor ons e-book ‘10 stappen voor een succesvolle interne ambassadeurs community’ die binnenkort te verkrijgen is. Voor meer informatie en/of vragen, neem gerust contact met ons op.


Stralende groet,

Team Green Gorillas




© 2020 Green Gorillas

  • White LinkedIn Icon
  • White Instagram Icon
  • White Facebook Icon
  • White Youtube Icoon
  • TikTok
  • White Twitter Icon
  • White Pinterest Icon
  • Gray LinkedIn Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey YouTube Icon
  • TikTok
  • Grey Twitter Icon
  • Gray Pinterest Icon